سفارش تبلیغ
صبا ویژن
سه چیز، دوستی به بار می آورد : دینداری، فروتنی و بخشش. [امام صادق علیه السلام]
دل نوشته
 
 RSS |خانه |ارتباط با من| درباره من|پارسی بلاگ
»» بررسی مساله استقراء (بخش اول)

 استقراء

Image result for ?مساله علمی?‎

سید جعفر یوسفی

مقدمه 

یکی از مباحث مهم و کاربردی در علم منطق که کارایی فراوانی در دیگر علوم دارد، بحث استقراء است. امروزه استقراء به عنوان مبنای روش شناختی بسیاری از مکاتب غربی، به کار گرفته می شود.

مفهوم استقراء

استقراء در لغت به معنى پیگیرى است. کسى که چیزى را پیگیرى کند تا احوال آن را بشناسد، آن را استقراء کرده است. [1]

و در اصطلاح عبارت است از حکم به وجود کلی بخاطر وجود کلی در اکثر جزئیاتش. مثال: به واسطه اینکه انسان و چهارپایان و درندگان در هنگام جویدن فک پایین خود را تکان می دهند، حکم شود که هر حیوانی در هنگام جویدن فک پایینش را تکان می دهد. [2]

در اصطلاح منطق، استقراء عبارت است از حکم به ثبوت یک امر کلى، به موجب ثبوت آن در امور جزئى. خوارزمى مى‏گوید: «استقراء، شناختن شى‏ء کلى است، توسط مجموع افراد و مصادیق آن.» (مفاتیح العلوم).

ابن سینا گوید: «استقراء عبارت است از حکم به کلى به موجب ثبوت این حکم در جزئیات آن کلى. اگر ثبوت حکم در تمام جزئیات متحقق باشد، این استقراء تام است و اگر در بیشتر آنها متحقّق باشد، استقراء مشهور است.» (نجات)[3]

وجه تسمیه استقراء

استقراء به جهت اینکه مقدماتش با تتبع در جزئیات به دست می آید، استقراء نام گرفته است. [4]

استقراء و قیاس ضمنی در آن

در تمثیل و استقراء نیز یک قیاس ضمنی وجود دارد که برهانی نیست لذا مفید یقین نمی باشد. و آن عبارت است از: هر حکمی برای افراد بسیار از ماهیتی ثابت باشد، برای همه افراد آن ثابت خواهد بود. [5]

جایگاه استقراء

یکی از اموری که باید در هر موضوع و مساله ای مورد بررسی قرار گیرد، توجه به جایگاه یک بحث در علم یا علومی است که به آن مساله پرداخته اند. توجه به این امر می تواند به محقق کمک کند، تا سریعتر به منابع اصلی مراجعه کرده، و در نتیجه سریعتر در یک مساله به جمع بندی برسد.

یک اصطلاح ممکن است در علوم مختلفی مورد توجه قرار گیرد. لذا بر محقق لازم است، در همه علوم به بررسی آن اصطلاح پرداخته، و سعی نماید در آن اصطلاح ارتباط بین علوم را مورد بررسی قرار دهد.

اصطلاح استقراء که اصطلاحی منطقی است، در علوم مختلف مورد توجه قرار گرفته است، اما نه به عنوان یک اصطلاح، بلکه به عنوان یک روش برای دستیابی به پاسخ برخی سوالات در علم مورد نظر. لذا باید میزان توجه علوم مختلف به این اصطلاح ارزیابی شود. علومی که به بحث استقراء به عنوان یک روش پرداخته اند عبارتند از علوم زیر:

1.     در علم منطق

این بحث در منطق مظفر، در باب پنجم از کتاب و ذیل عنوان مباحث الاستدلال، در فصل دوم آن آمده است. فصل اول به قیاس اختصاص پیدا کرده است. در فصل دوم  بحث استقراء مورد بررسی قرار گرفته است. و در نهایت مباحث تمثیل طرح شده است. [6]

2.    در علم فلسفه

در آموزش فلسفه در مباحث مقدمات، آنجا که روش تحقیق در فلسفه مورد بررسی قرار می گیرد، از استقراء به عنوان یکی از روش های استدلال نام برده شده است. [7]

3.   در معرفت شناسی

اگر چه این بحث به صورت مستقل نیامده است، اما می توان آنجا که بحث از یقین و معرفت یقینی می شود، بنا بر نظر کسانی که استقراء را معرفتی یقینی می دانند، داخل در این بحث دانست.

4.   در علم اصول

شهید صدر در کتاب الاسس المنطقیه للاستقراء قائل به کاربرد بحث استقراء در برخی مسائل علم اصول شده است. [8]

5.    در علم فقه

اجماع، که در علم فقه مورد استناد فقهاء قرار گرفته است، به دو نوع تقسیم شده است: محصل و منقول. محصل که مثل استقرای کامل ممکن نیست. اما منقول، ممکن است اما در بسیاری از موارد حجت نیست. (آن هم یا عن حس است و یا عن حدس)

 

حکم استقراء

استقراء ناقص مفید یقین نیست. زیرا احتمال اینکه کل موارد از حکم صادر شده به واسطه وجود اکثری، تبعیت نکند، وجود دارد. به عنوان مثال در تمساح که جزء حیوانات است، به این نتیجه رسیده اند که فک پایینش ثابت بوده و فک بالایش حرکت می کند. لذا حکم کلی بالا حتی با وجود یک فرد مخالف نقض می شود.[9] البته لازم به ذکر است: با توجه به تعریف استقراء،- استقراء عبارتست از آنجا که به واسطه وجود کلی در اکثر جزئیات حکم به آن کلی شود. – و وجود قید اکثر جزئیات در تعریف، اگر حکم در همه جزئیات موجود باشد، دیگر به آن استقراء نمی گویند و به چنین حکمی قیاس اطلاق می شود. [10]

در یکی دیگر از منابع مورد مراجعه آمده است: عدم جواز حکم به کل در موارد استقراء جزئیات: طبیعت مردم بدین صورت است که در موارد استقراء جزئیات، حکم به کل می کنند. و این حکم کردن در موارد زیر جاری است:

1.      در طبیعیات: مثل حکم هر سنگی در آب سقوط می کند (فرو می رود)  در حالی که ممکن است برخی از سنگ ها در آب شناور شوند. 

2.      در شرعیات: مثل حکم به عدالت کسی که در اکثر موارد افعال نیکو انجام می دهد در حالی که ممکن است همه افعال و حالات او را مشاهده نکرده است.

3.      در معاشرت ها: مثل سکون و اطمینان که تعریفشان نزد ما مشخص است.

ما به این موارد استدلال می کنیم در حالی که همه حالات را مشاهده نکرده ایم.[11]

وقتی استقراء امری طبعی باشد، -چنانچه ما توصیف کردیم- و کلام افلاطون و ارسطو و دیگران، در افعال و اقوال و سیره، خلاف ظاهر باشد، پس چگونه وهم را با یک توهمی به کنترل خود در می آورد. (با این توصیف و یافتن خلاف ظاهر توسط افلاطون و ارسطو) و حکم به خلاف کلی می کند. با اینکه وهم به یک قول یا یک فعلی، از اعتقاد تبعیت می کنند. خصوصا زمانی که خدشه ای در آن نباشد. و با وجود لج بازی، شرم و حیایی در آن نباشد.[12]

تجربه، نوعی از استقراء

حکم الامثال فی ما یجوز‌ و ما‌ لا یـجوز‌ واحـد‌"(افـراد‌ مشابه در احکام ممکن و غیر ممکن‌ یکسانند‌)و لذا نتیجه تمام آزمون‌های جهان کلی اسـت و اگـر در مـوردی تخلف به‌ چشم‌ بخورد، به خاطر این است که‌ آن مورد، از هر‌ جهت‌ مثل مـورد آزمـون نـبوده و اگر‌ هم‌ مشابه بوده مانعی در کار بوده است.[13] اما اینکه استقراء به معنای همان تجربه است و این دو واژه با هم مترادف هستند، امری ناصحیح است. [14]این بدان جهت است که مجربات[15] یکی از اقسام بدیهیات ثانویه اند و می تواند در قیاس مورد استفاده قرار گیرند و اساسا تجربه روشی در مقابل روش قیاسی نیست لذا نه مرادف قرار دادن استقراء و تجربه صحیح است و نه مقابل قرار دادن تجربه با قیاس.[16]

اما آنچه به نظر صحیح تر می آید این است که تجربه نوعی استقرای ناقص محسوب می شود. اگر چه در منطق ارسطو تجربیات به عنوان قضایای بدیهی ثانویه مطرح می باشند. اما با نگاه تحلیلی به بحث نمی توان تفاوتی بین استقرای ناقص و تجربیات قائل شد. (تعریف هر دو بر یک چیز منطبق است)[17]

اما ارسطوئیان به این مساله پاسخ داده اند: در موارد تجربه ما بین دو چیز علیت را مشف می کنیم اما در استقرای ناقص چنین چیزی رخ نمی دهد.

اقسام استقراء

در اصطلاح منطق، استقراء به دو قسم تام و ناقص تقسیم می شود.

استقراء تام

استقرای تام که به قیاس مقسم یا قیاس صوری مشهور است عبارت است از حکم به جنس چیزى، به موجب ثبوت آن حکم در انواع این جنس.[18]

مثل: جسم یا حیوان است، یا نبات است یا جماد. هر یک از اقسام مذکور جاى گیر (متحیز) است. نتیجه اینکه هر جسمى جاى گیر (متحیز) است. این استقراء تامى که فراگیرنده تمام جزئیات است، مبتنى بر تقسیم است. شرط صدق آن، این است که در برگیرنده تمام جزئیات و مصادیق کلى باشد، و هیچ یک از افراد جزئى مشمول آن، مورد شک و تردید نباشد.

تفاوت استقرای تام با قیاس

فرق بین استقراء صورى و قیاس این است که در قیاس، به موجب تحقّق حکم در کلى، به ثبوت آن در جزئیات، حکم مى‏شود، اما در استقراء صورى، عکس این است. یعنى به موجب تحقق حکم در تمام جزئیات، به ثبوت آن در کلى، حکم مى‏شود.

استقرای ریاضی،  استقرای تام

یکى از انواع استقراء تام، استقراء ریاضى است که عبارت است از انتقال از خاص به عام و یا از عام به خاص. ساین استقراء را هانرى پوانکاره بیان کرده است، [19]پوانکاره این استقراء ریاضى را استدلال بازگشتى نامیده است.



[1] فرهنگ فلسفى، ص: 132

[2] [116- الاستقراء] قال: الثالث الاستقراء، و هو الحکم على کلّی لوجوده فی أکثر جزئیّاته، کقولنا: «کلّ حیوان یحرّک فکلّه الأسفل عند المضغ، لأنّ الإنسان و البهائم و السباع کذلک». تحریر القواعد المنطقیة فى شرح الرسالة الشمسیة، ص: 454

[3] فرهنگ فلسفى، ص: 132، فرهنگ معارف اسلامى، ج‏1، ص: 179

[4] و سمّی «استقراء» لأنّ مقدّماته لا تحصل إلّا بتتبّع الجزئیّات، کقولنا: «کلّ حیوان یحرّک فکّه الأسفل عند المضغ، لأنّ الإنسان و البهائم و السباع کذلک». و هو لا یفید الیقین، لجواز وجود جزئیّ آخر لم یستقرء، و یکون حکمه مخالفا لما استقرأ، کالتمساح فی مثالنا ذلک

[5] آموزش فلسفه، ج1، ص 110

[6] مظفر، المنطق، ص 309

[7] آیت الله مصباح، آموزش فلسفه، ج1، ص 108.

[8] مهدی هادمی تهرانی، روش شناسی علم اصول فقه، ص 98.

[9] و هو لا یفید الیقین، لاحتمال أن لا یکون الکلّ بهذه المثابة- کالتمساح.

[10] أقول: الاستقراء هو الحکم على کلّی لوجوده فی أکثر جزئیّاته، و إنّما قال «فی أکثر جزئیّاته» لأنّ الحکم لو کان موجودا فی جمیع جزئیّاته لم یکن استقراء، بل قیاسا مقسّما.

[11] (5) لا یجوز الحکم بالکل عند استقراء الجزئیات: اعلم، ان مما هو متأکد فی الطبائع- بحیث لا تقلع عنه (الطبائع) و لا یمکن خلوها عنه، و التبرؤ منه فی العلوم و الآراء و الاعتقادات، و فی اسباب النوامیس و الشرائع، و کذلک فی المعاشرات المدنیة و المعائش- هو الحکم بالکلّ عند استقراء الجزئیات: اما فی الطبیعیات، فمثل حکمنا بان کل حجر یرسب فی الماء، و لعل بعض الاحجار یطفو (شناور شدن)؛ و ان کل نبات محترق بالنار، و لعل بعضها لا یحترق بالنار «24»؛ و ان جرم الکل متناه، و لعله غیر متناه. و فی الشرعیات، مثل ان کل من شوهد فعل الخیر منه على اکثر الاحوال، فهو عدل، صادق الشهادة فی کثیر من الأشیاء، من غیر ان یشاهد «25» جمیع احواله. [و فی المعاشرات، مثل السکون و الطمأنینة اللتین  الجمع بین رأى الحکیمین، ص: 83 حدّهما فی انفسنا محدود، انما منه استدلالات من غیر ان یشاهد فی جمیع احواله‏] «26».

[12] و لما کان امر هذه القضیة على ما وصفناه من استحکامه و استیلائه على الطبائع، ثم وجد افلاطون و ارسطوطالیس، و بینهما فی السیر و الافعال، و کثیر «27» من الاقوال، خلاف ظاهر، فکیف یضبط الوهم معهما بتوهم و تحکم بالخلاف الکلّی بینهما؛ مع سوق «28» الوهم الى القول و الفعل جمیعا تابعین للاعتقاد؛ و لا سیما حیث لا مراء فیه و لا احتشام، مع تمادی المدة

[13] درسهایی از مکتب اسلام , اردیبهشت 1361، سال 22 - شماره 2

[14] رضا حبیبی، در آمدی بر فلسفه علم، ص104.

[15] تجربیات به قضاضایی گفته می شود که به دنبال تکرار مشاهده و انضمام قیاسی پنهان، پدید می آیند. مرتضی رضایی، احمد حسین شریفی، درآمدی بر معرفت شناسی، ص 173.

[16] آموزش فلسفه، ج1، ص 110

[17] هادوی تهرانی، روش شناسی علم اصول فقه، ص 122.

[18] فرهنگ فلسفى، ص: 132

[19] مبین این است که اگر قضیه‏اى به نسبت (الف 1) و (الف 2) صادق باشد، نسبت به عبارت (الف+ 1) و نسبت‏هاى دیگر در اعداد صحیح صادق است. پیش از هانرى پوانکاره، بوترو به این مطلب اشاره کرده و مى‏گوید: ریاضى دان، ابتدا به یک حکم جزئى استدلال مى‏کند و سپس از آن حکم جزئى به قضیه‏اى که اعم از آن است، منتقل مى‏شوند.

 



نوشته های دیگران ()
نویسنده متن فوق: » سید جعفر یوسفی ( یادداشت ثابت - سه شنبه 95/11/20 :: ساعت 11:59 عصر )

»» لیست کل یادداشت های این وبلاگ

غدیر نقطه ای برای نمایش ولایت
رئیس جمهور روحانی
آخر الزمان و عقلانیت انسان ها
شعری از محمدعلی بهمنی
اس ام اس های عاشورایی
دوراهی
عوامل بصیرت زا از کلام رهبر
امتیازات ویژه خداوند برای روزه داران خوش اخلاق
روزه را به بهانه گرما ترک نکنیم !!
می دانید چرا کسی سطل آشغال آتش نمی زند!
همسرداری آیه الله بهجت
ولی عصر در کلام آیه الله بهجت
ماجرای نماز شب آیت الله بهاءالدینی
وصیه های ایت الله قاضی به شاگردانشان
[عناوین آرشیوشده]

>> بازدید امروز: 39
>> بازدید دیروز: 29
>> مجموع بازدیدها: 715645
» درباره من

دل نوشته
سید جعفر یوسفی
سلام دوستان عزیز، از اینکه به کلبه کوچک ما هم سر می زنید ممنونم. سید جعفر یوسفی هستم درسال1363 در خطه مقدس مشهد به دنیاآمدم و هم اکنون طلبه حوزه علمیه قم می باشم . کارم تحصیل علم است و به این افتخار می کنم . به فکر این بودم که وبلاگی را راه اندازی کنم و در حد وسع خود ،مطالبی را در آن گردآوری نمایم و اکنون بحمد الله به این خواسته دست یافتم. امیدوارم این کار را ادامه دهم و سختی های کار مرا از ادامه دادن این روند منصرف نگرداند.

» پیوندهای روزانه

اخبار روز [81]
[آرشیو(1)]

» فهرست موضوعی یادداشت ها
قرآن شناسی[9] . ولایت فقیه[7] . آیت الله مصباح[7] . حجاب[5] . قرآن[5] . قاعده[4] . مقبوله عمر بن حنظله[4] . وجود ذهنی[4] . شبهات[4] . اوصاف قرآن[4] . ایران[4] . حضرت زهرا[4] . دین[4] . زیبایی حجاب[4] . آیت الله مصباح یزدی[4] . امام خمینی[4] . انقلاب اسلامی[4] . امامزادگان[3] . امام رضا ع[3] . برنامه[3] . سبک زندگی[3] . خدا[3] . خلاصه قرآن شناسی[3] . تقوا[3] . انسان[3] . عبودیت[3] . سبک زندگی معنوی امام رضا ع[3] . شعائر الهی[3] . وحی[3] . هدف خلقت[3] . قاعده الواحد[3] . فقه[3] . عناوین قرآن[2] . فلسفه[2] . عبادت[2] . مزایا[2] . معشوق[2] . منزلت عقل[2] . نقش نماز[2] . هندسه معرفت دینی[2] . معدومات[2] . معرفت دینی[2] . کتاب[2] . هدف[2] . عاشق[2] . عشق به خدا[2] . عفاف[2] . عفت[2] . سبک زندگی معنوی[2] . سید صدرالدین دشتکی[2] . صدق[2] . عقلانیت[2] . غرب[2] . حقوق[2] . دستاوردها[2] . دشتکی[2] . اشکالات[2] . اعجاز قرآن[2] . آیت الله بهجت[2] . آیت الله جوادی[2] . آیت الله جوادی آملی[2] . استقراء[2] . استقرای تام . استقرای ناقص . اسعد العجم . اسلام ناب . اشتراوس . آیت الله ریشهری . آیت الله قاضی- موعظه- عمل- دستورالعمل- شاگرد . آیت الله قرهی . آیت الله لاریجانی . 4 عمل پر محتوا . iran . qoran . آثار . آخرالزمان . آرامش . آرامش جامعه . آزدای . آشغال- هاشمی- آیت الله- ازدحام- حادثه- ده نمکی- حرف حساب . آیت الله . آیت الله آملی لاریجانی . آیت الله بهاء الدینی- نماز شب- شهید صیاد شیرازی- آیت الله صدیقی . آیه 146 اعراف . آیه 21 . آیه 39 یونس . اباالحسن . ابناء فارس . اتمام حجت . اثبات اعجاز قرآن . احیای معنویت . ادراک عقلی . ادله . ادله قاعده . ارزش انسان . ارسطو . اس ام اس . اس ام اس های عاشورایی . آیت الله بهجت- امام عصر عج- آیت الله جوادی- مردم قم . انتخابات . انقلاب اسلامی ایران . انقلاب عرفانی . اهل الفارس . اهل بیت . اوصاف . الاسلام . الحکومة . النظام . الواحد . امام باقر . امام رضا علیه السلام . امام علی علیه السلام . برنامه عبادی . برهان . بصیرت-رهبری-بصیرت زا-شبهه ها-عمار . بلاغ . بمب گذاری . بندگی . بیابان زدایی . پاشیدن بذر . پاکدامنی . پست مدرنیسم . پیام امام خمینی . پیام رهبری . پیام، زندگی . پیامدهای معرفتی . پیامک . پیامک دهه فجر . تب . تب بر . تحدی . تربیت . تعظیم . تقسیم بندی محتوایی . دعای نور . دفاع مقدس . دلالت . دلنوشته . دلیل عقلی . دهه فجر . دیدگاه ها . دستاوردهای راهبردی . خشنودی خدا . سبک زندگی امام رضا . زیبایی زن . دین- تحیر- رفع تحیر- دو راهی- جاده- زندگی- دنیا- آخرت . دین داری . رئیس جمهور روحانی، روحانی، رئیس جمهور، سفر، نیویورک، آمریکا، ره . راز اعجاز قرآن . راز عربی بودن . رَجُلٌ مِن أهلِ قُم . رهبری . روایة النبی ص . روزه- گرما- ثواب . روزه-اخلاق نیکو . ریشه ها . رکن . زن . زندگی . زیبایی . حقوق شهروندی . حقیقت نماز . حکم ایجابی . حکومت . حکومت اسلامی . حکومت مهدی ع . حکیم . خارق العاده . خاطرات . خبرگان . خلاصه مقاله . درس اخلاق . درس نامه . حضرت زهرا س . حفظ نظام . حق . حق الیقین . حق شهروندی . توصیه . توصیه های قرآنی . تولیدات داخلی . جامعه . جهاد کشاورزی . چشم انداز . چشم به راه . بالغه . بحران فکری . حجاب به زن زیبایی می دهد . حجاب زن . حجاب و آزادی . حجت الاسلام دکتر رضوانی . حدیث کساء . غربشناسی . غصب حق . فارابی . فاطمه . فاطمیه . فراتر از زمان . فرج . فرقان . عقلانیت، آخرالزمان، مسئولین، تهمت، اقتصاد، تولید داخلی، دشمن . عقول کامله . علامه مصباح یزدی . علم . علوم انسانی . علی . عناوین . قرآنی . قلمرو دین . قواعد فقهیه . لاریجانی . مازندران . مباحث بنیادی . مبارک . مبنا . مبنای قاعده . مبین . مثانی . محافظ . محافظت . محبت . محبت، محبت الهی، علامه طباطبایی، عشق . محرم . مد . مد حجاب . مدرنیته . مردم قم . صدق قاعده . شریعت . شان عقل . عقل . عاشورا . عشق . شعر . شعر عاشورایی . شناور . شهید چمران . شهید صفار هرندی . شهید مطهری . شهید نیک نژاد . شوهرداری . شکم . صادر اول . صحف . سپاه . ستایش آمیز . سخنان رهبری . سعد و نحس بودن ایام . سلام . سلامت جسم . سلامت روح . سلمان . سلوک . سهرو حسن . سوره عمران . سیاست گذاری . کعبه . معرفت شناسی . ویژگی ها . ویژگی های دنیا . ویژگی های نماز . یوسف . ههدف . واژگان . وجدان بشری . وجوب حفظ نظام . وقار . ولایت . نقل . نماز . نماز کلید گشایش . نکته . هستی شناسی . همسرداری- رسول خدا ص- رفتار نیک با همسر- زن- امیرالمومنین ع . هندسه . منطق . مهیمن . موشک . میرزا مهدی آشتیانی . نزول تدریجی . نزول قرآن . نسبی گرایی . نظرات آیت الله مصباح . نظرات علامه طباطبایی . مفاتیح الجنان . مفهوم . مقام معظم رهبری . مقبوله . مقبوله عمر به حنظله . من حاز ملک . منابع طبیعی . منافقین . منرلت عقل . مشرق زمین . قاعده فقهیه . قاعده من حاز ملک . قانون جزایی . قانون مدنی . فلسفه اسلامی . فلسفه سیاسی اسلامی .
» آرشیو مطالب
فروردین 1386
اردیبهشت 1387
خرداد ماه 1387
تیر ماه 1387
مرداد ماه 1387
شهریور ماه 1387
مهرماه 1387
آبان ماه 1387
آذر ماه 1387
بهمن ماه1387
فروردین 1388
خرداد 1388
تیر ماه 1388
فروردین 90
فروردین 92
خرداد 92

» لوگوی وبلاگ


» لینک دوستان
لحظه های آبی( سروده های فضل ا... قاسمی)
شین مثل شعور
پاسدار و عاشق ولایت
قل هوالله احد
نظرمن
جاده های مه آلود
قیدار شهر جد پیامبراسلام
بوستــــــان ادب و عرفــان قـــــــرآن
سجاده ای پر از یاس
مــــــــــــــبـــــــلِّــــــــــــغ اســــــــلـــام
...عاشقم بر همه عالم که همه عالم از اوست
اسپایکا
لیلی و مجنون
جریان شناسی سیاسی - محمد علی لیالی
رقص خون
****شهرستان بجنورد****
مشاور

قرآن
دینی
سلام دوستان عزیزم به وبلاگ جبهه بیداری اسلامی خوش آمدید
بصیرت مطهر
عشق مشعلدار
►▌ رنگارنگ ▌ ◄
.: شهر عشق :.
هواداران بیرجندی دکتر قالیباف
تراوشات یک ذهن زیبا
نقدونظر
بوی سیب BOUYE SIB
بادصبا
دوستدار علمدار
ابـــــــــــرار
شــــــهدای روستای مـــکـــی کوهسرخ
خدایا،عاقلی مودبم فرما
مرام و معرفت
(بنفشه ی صحرا)
پرستوی مهاجر
:: امـــید وصـــل ::
علمدار بصیر
اواز قطره
تعمیرات تخصصی پرینترهای لیزری رنگی ومشکی وفکس وشارژکارتریج درمحل
مهاجر
موعود
خوزستان مظهر شجاعت وفداکاری ملت ایران است
به یاد تنهاترین سردار-امام حسن مجتبی علیه السلام
طوبای محبت
اخلاق ، روان شناسی ، عقاید
گنجگاه
روان شناسی * 心理学 * psychology
مهربونی
دل نوشته های یک دیلامی
---پــــــلاک عاشــــقی مـــــــن---
منتظران مهدی(عج)
http://saman1348.blogfa.com/
*(حرفهای نگفته)*
پایگاه شهیددکترچمران-چریان
گل گشت
عدالت جویان نسل بیدار
صل الله علی الباکین علی الحسین
شریعت پاینده
قرارمون تو آسمون
صدای مردم نی ریز
فریضه برتر
قوطی عطار
فاو.سرزمین رهایی
Chamran University Accounting Association
مقاله های تربیتی
جهت یاب!
زازران
انتخابات 92 و انتخاب گزینه اصلح
رهسپاریم با ولایت تا شهادت
اللهم اجعلنا من انصاره و اعوانه
سجاده ای پر از یاس
یوسف فاطمه
مجاورِ آقا
پیامبر اعظم
آسمان آبی
جمهوریت
طب مذهبی دکتر رحمت سخنی
آریایی
علوم قرآنی
خاکیان ناسپاس
تنها امید
دعا و نیایش (بر محمد و آل محمد صلوات)
عاشق
حزب اللهی مدرنیته
درد و دل های یک خبرنگار
ترنم باران بهاران ( نظرآباد )
دکتر خسرو پناه
بنیاد حکمت اسلامی صدرا
دکتر عصام العماد
موسسه تحقیقاتی اسراء
پایگاه علمی فرهنگی تجلی اعظم
معنای زندگی
جوادقدرتی..خوش آمدید..javadghodrati..بفرماییدچایی..نظریادت نره..
وفا
شب مهتابی
دل نوشته های من
همه چی
ابن یاسین

» صفحات اختصاصی

» لوگوی لینک دوستان















» طراح قالب